Slide

اختلالات صوتی و انواع آن

چکیده: اختلالات صوت به معنی اختلال در روند طبیعی تولید صوت که منجر به تغییر کیفیت صدای فرد و جلب توجه شنوندگان می‌­شود، است. درصد شیوع آن بین 3 تا 10 درصد می‌­باشد. 9 نشانه بر اساس شکایت بیمار برای صدای مختل در نظر گرفته می­‌شود که گرفتگی صدا و نفس­آلودگی از جمله این موارد هستند. اختلالات صوتی بر اساس ماهیت و ویژگی­های خود به سه دسته عملکردی، عضوی و عصب ­شناختی تقسیم می­شوند که هر دسته علایم و ویژگی­های ادراکی متفاوتی برای شنونده دارد.

متن اصلی: صوت غیر طبیعی به صدایی تلقی می­‌شود که کیفیت و بلندی و زیرو بمی آن هماهنگ با سن و جنس و موقعیت فرهنگی و جغرافیایی گوینده نیست و متفاوت از افراد جامعه بوده و این تفاوت توجه شنوندگان را جلب می­‌کند. فرد مبتلا به اختلال صوتی برای رفع مشکل و بهبود صدای خود باید به متخصص گوش و حلق و بینی و آسیب­ شناس گفتار و زبان مراجعه کند. مطالعات انجام شده به صورت کلی شیوع اختلالات صوتی را بین 3تا 10 درصد بیان کرده‌­اند. درصد شیوع ضایعه ایجاد شده بر حسب نوع آن در بین مردان و زنان متفاوت است.

  • نشانه‌­های اختلالات صوت بر اساس شکایت بیماران:

نشانه­‌ها

شکایت بیماران

گرفتگی صدا (Hoarseness) بیمار کیفیت صدای خود را گرفته و خش دار توصیف می­‌کند.
خستگی صوتی (Vocal fatigue) احساس خستگی بعد از صحبت طولانی مدت که بیمار برای به پایان رساندن کلام باید تلاش کند.
نفس آلودگی در صدا (Breathy voice) بیمار نمی­‌تواند جملات خود را بدون نفس­گیری مکرر تمام کند و در صدایش نویز خروج هوا شنیده می‌­شود.
کاهش دامنه زیر و بمی(Reduced pitch range) بیمار بر خلاف گذشته، قادر به تولید نت­های بالا موسیقیایی نیست و احساس درد و خستگی در گلو گزارش می­‌شود.(بیشتر در خوانندگان)
قطع صدا (Aphonia) بیمار بی­‌صدا می­‌شود و به صورت پچ­‌پچ صحبت می­‌کند. این نشانه معمولا با شکایت احساس خشکی در گلو و درد و تلاش برای صحبت کردن گزارش می­‌شود.
شکست زیر و بمی صدا (pitch breaks) حین کلام صدای بیمار به حالت جیغ زدن تغییر می‌­کند.(مشکل در به کارگیری صدای زیر)
تلاش و تقلا حین آواسازی (Strain/struggle voice) گزارش بیمار ناتوانی در تولید صدا بدون تلاش زیاد است به گونه­ای که حتی با حجم کم کلام احساس خستگی می­‌کند.
لرزش در صدا (Tremor)

.لرزش در صدا گزارش می­‌شود

درد و حس­های همراه (Pain and other physical sensation) احساس درد در حنجره، گردن، بالای قفسه سینه، احساس وجود جسم خارجی در گلو، خشکی در گلو گزارش می‌­شود.

 

 

دسته بندی اختلالات صوت:

اختلالات صوت بر اساس ماهیت و ویژگی­‌های خود به سه دسته اختلالات صوتی با منشا عملکردی(Functional Voice Disorders)، اختلالات صوتی با منشا عضوی(Organic Voice Disorders) و اختلالات صوتی با منشا عصب ­شناختی(Neurogenic Voice Disorders) تقسیم ­می­‌شوند.

اختلالات صوتی  با منشا عملکردی: این اختلالات به دو گروه بدآوایی به علت انقباض غیر طبیعی عضلات حنجره(Muscle Tension Dysphonia-MTD) و اختلالات با منشا روانشناختی(Psychogenic Voice Disorders) تقسیم می­‌شوند. گروه اول(MTD) به دلیل استفاده غلط و بیش از حد از صدا  و یا اعمال فشار زیاد بر عضلات صداسازی ایجاد شده، شکایت اولیه بیمار درد و گرفتگی صدا و خستگی صوتی بعد از صحبت کردن است. هیچ گونه ضایعه­ای روی تارهای صوتی افراد مبتلا دیده نمی­شود. در برخی افراد این اختلال با ضایعاتی روی لبه تارهای صوتی همراه می‌­شود. مانند ندول(nodule) ، پولیپ(polyp). در گروه دوم نیز هیچ گونه ضایعه‌ه­ای روی تارهای صوتی مشاهه نمی‌شود اما مشکل صوتی فرد به دلیل فشارهای عصبی و ضربه روحی ایجاد می­‌شود. شکایت بیمار گرفتگی صدا است که در برخی موارد فرد دوره‌­هایی از بی­‌صدایی را نیز تجربه می‌­کند.

درمان هر دو گروه به عهده گفتاردرمانگر می­‌باشد. اما در برخی موارد گروه دوم علاوه بر خدمات گفتاردرمانی، نیازمند مراجع به روانشناس برای حل مشکلات عاطفی هستند تا درمان صوت اثربخش باشد. گفتاردرمانگر نحوه صحیح استفاده از صدا را با هدف رهاسازی عضلات از انقباض غیرطبیعی آموزش می­‌دهد.

اختلالات صوتی با منشا عضوی: هرگونه اختلال در مسیر هوایی و آواسازی منجر به بروز این دسته از اختلالات صوتی می­‌شود. به عنوان مثال می­‌توان به گرفتگی صدا به دلیل بازگشت اسید معده(pachydermia)، کیست تارهای صوتی(cyst)، سرطان حنجره اشاره کرد. درمان این اختلالات معمولا به دو صورت جراحی و دارویی و گفتاردرمانی انجام می­‌شود. هدف از مراجعه به گفتاردرمانی ارائه رویکردهای درمانی به منظور صداسازی مناسب با کمک بافت باقی مانده بعد از جراحی و درمان دارویی می­‌باشد.

اختلالات صوتی با منشا عصب ­شناختی: هر گونه آسیب به سیستم عصبی چه به صورت مادرزادی به عنوان مثال فلج مغزی(Cerebral Palsy-CP) و چه به صورت اکتسابی  به عنوان مثال پارکینسون، فلجی تارهای صوتی حاصل از ضربه و یا تومور بر مسیر عصب­‌دهی تارهای صوتی، منجر به بروز این دسته از اختلالات صوت می­‌شود. وظیفه گفتاردرمانگر ارائه رویکردهای درمانی به منظور استفاده بهینه از عضو آسیب ­دیده است.

 

برچسب‌ها:
فهرست