Slide

گرفتگی صدا و ریفلاکس

چکیده: بازگشت اسید معده و قرار گرفتن آن روی بافت حنجره، منجر به التهاب می ­شود. این التهاب معمولا با گرفتگی صدا، احساس جسم خارجی در گلو و تلخی و خشکی دهان در صبح همراه است. به منظور کنترل اسید معده، اصلاح رژیم غذایی و مصرف دارو لازم و ضروری می ­باشد.

توضیح: با توجه به نقش حنجره در مکانیسم صداسازی، توجه به سلامت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده غلط از صدا منجر به ایجاد التهاب در لبه تارهای صوتی و در گذر زمان شکل­ گیری ضایعات خوش­ خیم و بدخیم می ­شود. علاوه بر موارد ذکر شده، بازگشت اسید معده و بالا آمدن آن از مری و رسیدن به حنجره و حلق، خشکی و التهاب زیادی را در بافت آن­ ها ایجاد کرده و در دراز مدت تغییر در بافت مری، حنجره و حلق به وجود می ­آورد.

همیشه نشانه ریفلاکس، احساس تلخی و ترشی در دهان نیست. این احساس زمانی ایجاد می ­شود که اسید تا قسمت فوقانی حلق و دهان بالا می ­آید(LPR). در بسیاری از موارد شکایت بیمار از علایم خود بدون گزارش ترش کردن نیز بیانگر وجود ریفلاکس است. در این حالت اسید معده تا سطح حنجره بالا می­ آید(GERD) و التهاب و خشکی را در این ناحیه ایجاد می­ کند.

علایم ریفلاکس: گرفتگی صدا و خشکی و تلخی دهان (بیشتر در ابتدای روز)، احساس جسم خارجی در گلو و تلاش مکرر برای بلع آن، گلو پاک کردن و سرفه­ های پی در پی، سوزش در گلو، تپش قلب و ترش کردن از علایم بازگشت اسید معده هستند.

تاثیر ریفلاکس بر بافت حنجره: در تصویر برداری از حنجره، التهاب و قرمزی بافت حنجره به خصوص قسمت خلفی چاکنای(فضای بین دو آریتنویید) دیده می ­شود. این التهاب در گذر زمان می­ تواند به شکل ­گیری گرانولومای تماسی کمک کند.

درمان ریفلاکس: به طور کلی برای کنترل اسید معده و جلوگیری از بازگشت آن سه سطح درمان در نظر گرفته می ­شود:

-) سطح اول: تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی(رعایت توصیه­ ها)

  • کاهش وزن و مصرف غذاهای تند، ترش، چرب و شور، نوشیدنی­ های گازدار و کافیین دار(چای، قهوه و نسکافه)
  • قطع مصرف سیگار و نوشیدنی ­های الکلی
  • ایجاد فاصله 3الی 4 ساعت بین غذا خوردن و دراز کشیدن(خوابیدن)
  • قرار دادن بالش بلند(15 الی 25 سانتی متر) زیر سر هنگام خواب

-) سطح دوم: دارودرمانی، مراجعه به پزشک گوارش و مصرف قرص­ های کنترل کننده اسید معده مانند پنتوپرازول

-)سطح سوم: جراحی، در بیماران مقاوم به درمان با تغییر نوع اتصال معده به مری به کنترل بازگشت اسید  کمک می ­کنند.

 

برچسب‌ها:
فهرست