Slide

مراقبت از صدا و بهداشت صوتی

چکیده: با توجه به نقش اصلی حنجره در روند صداسازی، مراقبت و حفظ سلامت آن از اهمیت به ­سزایی برخوردار است. از موارد موثر بر فعالیت این مکانیسم می­ توان به حجم کلام و نحوه صداسازی، رژیم غذایی و مصرف روزانه آب، مصرف سیگار، قلیان و مشروبات الکی اشاره کرد.

متن اصلی: صدا حاصل از ارتعاش تارهای صوتی در حنجره و تشدید صدای خام تولید شده، توسط حفره­ های حلق و دهان و بینی می­ باشد. اگر حنجره که متشکل از عضلات و غضروف­ هاست به هر دلیلی عملکرد مطلوب نداشته باشد کیفیت صدای تولید شده کاهش یافته و فرد به اختلال صوتی مبتلا می ­شود. به منظور جلوگیری از بروز اختلال صوتی، رعایت بهداشت صوتی حنجره از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به مواردی اشاره می ­شود که در حفظ سلامت حنجره بسیار مهم و ضروری هستند.

  1. مرطوب سازی تارهای صوتی: هرچه فضای دهان تا حنجره مرطوب تر باشد صداسازی در وضعیت مطلوب­ تری انجام می­ گیرد. بهترین راه برای حفظ رطوبت مسیر صوتی مصرف روزانه 8-6 لیوان آب به صورت جرعه جرعه می­ باشد. علاوه بر مصرف روزانه آب، استفاده از دستگاه بخور برای مرطوب ساختن محیط و هوای تنفس شده لازم است.
  2. رژیم غذایی: داشتن رژیم غذایی صحیح با هدف جلوگیری از ریفلاکس حنجره توصیه می­ شود. بازگشت اسید معده و قرار گرفتن آن بر روی تارهای صوتی منجر به آسیب دیدن آن­ ها شده و غذاهای تند و پر از ادویه، ترش، چرب و سرخ شده و شور به افزایش ریفلاکس کمک می­ کنند. همچنین مصرف نوشیدنی ­های کافیین دار(چای، قهوه و نسکافه) و گازدار هم باید به حداقل برسند. نشانه­ های رایج ریفلاکس معده شامل احساس تپش قلب، مزه­ بد در دهان مخصوصا اول صبح، صدای گرفته در اول صبح، احساس سوزش در گلو هستند. در صورت داشتن هرکدام از علائم مراجعه به پزشک گوارش ضروری است.
  3. حجم کلام و نحوه صداسازی: اگر از عضلات حنجره همانند دیگر عضلات بدن به نحوه صحیح استفاده نشود آسیب می­ بینند. به منظور جلوگیری از آسیب، باید حجم روزانه کلام کاهش یابد و میزان بلندی و زیر و بمی صدا طبیعی باشد(داد و فریاد ممنوع!). از مکالمات غیر ضروری(حضوری و یا تلفنی) خودداری شود. به هیچ عنوان به منظور کاهش بلندی صدا از پچ ­پچ کردن استفاده نشود. اگر حین صداسازی احساس گرفتگی صدا و یا وجود ترشحات روی تارهای صوتی ایجاد شد به هیچ عنوان سرفه و یا گلو صاف کردن انجام نشود و به جای آن آب نوشیده شود. در صورت قرار گرفتن در موقعیتی که نیاز به کلام زیاد است حتما به حنجره قبل و بعد از صحبت کردن استراحت صوتی و سکوت  داده شود.
  4. مصرف دخانیات و مشروبات الکی ممنوع!: این موارد علاوه بر خشکی مخاط دهان به افزایش ریفلاکس کمک می­ کنند. لازم به ذکر است که مصرف دخانیات در گذر زمان احتمال ابتلا به سرطان­ های حفره دهان، حلق و حنجره را افزایش می­ دهد.
  5. کاهش استرس­های روزانه: حنجره یکی از حساس ­ترین اندام ­های بدن به استرس ­های روزانه است و پاسخ آن به استرس انقباض غیر طبیعی عضلات می­باشد. این انقباض­ ها در عضلات حنجره منجر به درد، خستگی حین صحبت و احساس سوزش در ناحیه حنجره و حلق می­ شوند.

لازم به ذکر است رعایت نکات بهداشت صوتی در عدم بروز و پیشرفت اختلالات صوتی بسیار حائز اهمیت می ­باشند. در صورت بروز اختلال صوتی مراجعه به پزشک گوش و حلق و بینی و گفتاردرمانگر برای حل مشکل لازم و ضروری است.

برچسب‌ها:
فهرست