Slide

استفاده غلط از صدا و آسیب تارهای صوتی، معرفی دو واژه Misuse و Abuse صوتی

چکیده: یکی از مهم­ ترین عوامل آسیب به تارهای صوتی استفاده غلط و بیش از حد از مکانیسم صداسازی می­ باشد. بدین منظور آگاهی از سبک ­های آسیب زننده صداسازی به عضلات حنجره و تارهای صوتی ضروری است. موارد آسیب زننده در قالب دو واژه Misuse  و Abuse صوتی معرفی می ­شوند.

متن اصلی: صداسازی حاصل از ارتعاش تارهای صوتی با کمک هوای بازدمی و حرکت تارها به سمت هم با کمک غضروف­ های مربوطه و انقباض عضلات می­ باشد. نزدیک و دور شدن تارهای صوتی از هم باید کاملا آرام و بدون فشار انجام شود. عوامل گوناگونی مانع از این حرکت بدون فشار می­ شوند. به طور کلی مفهوم آسیب به تارهای صوتی حاصل از صداسازی نامناسب به کمک دو واژه Misuse و Abuse تعریف می­ شود.

  • Misuse صوتی:
  1. برخورد شدید تارهای صوتی در شروع کلام(Hard Glottal Attack): این مورد در تولید واکه­­­ ها(شش صدای َ  ُِ   آ-آی-او ) در شروع کلام بیشتر دیده می ­شود. خروج ناگهانی هوا از بین تارهای صوتی و تلاش فرد برای محکم ادا کردن کلام در تولید کلماتی که با این شش صدا شروع می ­شوند(مانند آسمان)، منجر به برخورد شدید تارهای صوتی به یکدیگر می­ شود. این سبک صداسازی به خصوص در شروع کلام در گذر زمان می ­تواند التهاب در لبه­ی تارهای صوتی و شکل­ گیری ضایعات خوش­ خیم ایجاد کند.
  2. تغییر وضعیت عمودی حنجره در گردن: رفتارهای صوتی غلط و استفاده نامناسب از صدا منجر به افزایش تنش و انقباض غیرطبیعی عضلات حنجره می­ شود. فعالیت بیش از حد عضلات بالابرنده حنجره، باعث تغییر وضعیت قرارگیری حنجره در گردن شده به صورتی که حنجره در وضعیت بالا باقی می ­ماند. در این شرایط مراجع گزارش درد در طرفین حنجره و خستگی صوتی می­ دهد.
  3. سطح نامناسب زیر و بمی صدا: زیر و بمی بیش از حد بالا و یا بیش از حد پایین عادتی و یا عدم تغییر در زیر و بمی حین کلام در گذر زمان منجر به تنش عضلات حنجره می­ شود. تلاش تارهای صوتی و عضلات همراه در حفظ وضعیت ثابت که در تولید زیر و بمی عادتی نامناسب، لازم است فشاری زیادی را به حنجره تحمیل می ­کند.
  4. زیاد صحبت کردن: اگر از عضلات حنجره همانند دیگر عضلات بدن بیش از حد استفاده شود دچار تنش می­ شوند و کارایی مناسب را از دست می­ دهند. زیاد صحبت کردن منجر به گرفتگی صدا، خستگی صوتی و تلاش برای تکمیل کلام و صداسازی در انتهای روز می­ شود.
  5. آواسازی با تارهای صوتی کاذب: صوت خام، حاصل از ارتعاش تارهای صوتی حقیقی می­ باشد. تارهای صوتی کاذب موظف به بستن حنجره(ورودی نای) حین عمل بلع هستند. اگر این تارها به دلایل گوناگون وارد مکانیسم صداسازی شوند، صدای تولید شده بسیارگرفته و به اصطلاح دورگه شنیده می ­شود. همچنین در گذر زمان میزان بلندی و زیر و بمی صدا کاهش می ­یابد.
  • Abuse صوتی:
  1. با صدای بلند صحبت کردن: به منظور افزایش بلندی صدا، تارهای صوتی با فشار به هم نزدیک شده و مانع از خروج هوای بازدمی می­ شوند. سپس با فاصله گرفتن تارها از هم و خروج ناگهانی هوا و ارتعاش تارهای صوتی، صدا با بلندی بالا تولید می ­شود. این روند اگر تکرار شونده(عادتی) باشد، منجر به التهاب مخاط­ حنجره و شکل­ گیری ضایعات بر لبه تارهای صوتی می­ شود.
  2. سرفه و گلو پاک کردن عادتی: سرفه، واکنش رفلکسی با هدف بیرون راندن مواد خارجی از گلو و حنجره می ­باشد. تکرار فرآیند خروج ناگهانی هوا از بین تارهای صوتی در سرفه ­های عادتی به ایجاد التهاب در مخاط حنجره کمک می ­کند. احساس نیاز به گلو پاک کردن به دلیل وجود ترشحات روی تارهای صوتی ایجاد می­شود. عوامل گوناگونی مانند بازگشت اسید معده، واکنش­ های آلرژیک و ورم مخاط تارها، عفونت مجرای تنفسی فوقانی و یا سایر بیماری­ ها می ­توانند این حس را ایجاد کنند. هنگام گلو پاک کردن تارهای صوتی با فشار به هم نزدیک شده و به هم ضربه می­ زنند که این ضربه ­های مکرر در گذر زمان به مخاط حنجره آسیب وارد می­ کنند. در برخی افراد گلو پاک کردن به عادت تبدیل می ­شود و فرد از لحاظ روحی فکر می­ کند با این کار کیفیت صدایش بهتر می­ شود. مراجعه به پزشک متخصص برای دریافت درمان متناسب با نوع مشکل، به منظور کاهش و یا حذف عوامل ایجاد سرفه و گلو پاک کردن لازم است.
  3. جیغ و فریاد زدن: مکانیسم فریاد زدن تقریبا مشابه با بلند صحبت کردن است با این تفاوت که در فریاد زدن شدت خروج ناگهانی هوا و برخورد شدید تارهای صوتی به یکدیگر بیشتر است. التهاب مخاط و لبه تارهای صوتی می­ توانند به شکل­ گیری ضایعات تارهای صوتی کمک کند.
  4. تماشاچیان و ورزشکاران مسابقات ورزشی: فریادهای بلند تماشاچیان معمولا با فشار زیاد و زیر و بمی بالا صورت می­ گیرد که مانند تمام موارد ذکر شده در صورت تکرار، منجر به التهاب و ورم مخاط تارهای صوتی می­­ شود. اعمال فشار بر عضلات حنجره در بین ورزشکارانی که حین فعالیت صداسازی دارند(وزنه برداری، تنیس و گلف) هم گزارش می ­شود. این موضوع که ورزشکاران در سر و صدای محیط ورزشگاه باید با صدای بلند با یکدیگر صحبت کنند هم می­تواند منجر به آسیب صوتی شود.
برچسب‌ها:
فهرست